16. mars 2017
bor i beredskapshjem, mine rettigheter
Jeg er nylig blitt flyttet fra foreldrene mine, og bor nå i beredsapshjem. Fosterforeldrene mine er veldig snille og jeg har det bra her. jeg har bodd hos mamma til nå men hun har psykiske problemer som gjør at jeg ikke kan bo der nå, men barnevernet sier at jeg etterhvert får flytte hjem igjen, og dette er ment å være kortvarig knasjkje bare t år mens mamma får hjelp. Jeg har bare 3 spørssmål om mine rettigheter.
1. Fosterforeldrene mine vil at jeg skal bruke deres etternavn, må jeg det ?
2. Hjemme hadde jeg egen mobiltelefon, har jeg rett til å ha den i fosterhjemmet slik at jeg kan ha kontakt med vennene mine og familien min ? Eller kan jeg be fosterforeldrene om å få mobil ?
3. Er det mulig å få ting hjemmefra med til fosterhjemmet.
Jeg vil til slutt si at både mamma og jeg suynes at det å bo i fosterhjem var best akkurat nå for meg, og jeg er ikke sint eller lei meg, og de har funnet en familie som passer veldig bra for meg.

Tema: Fosterhjem
Hei
Så fint at du har det bra hos fosterforeldrene dine! Vi skal forsøke å svare på spørsmålene dine så godt vi kan.
Du må ikke bruke fosterforeldrenes etternavn. Når barnevernet sier at du etterhvert kanskje skal flytte hjem igjen, ville det vært veldig upraktisk om du skulle bytte etternavn nå.
Når det gjelder spørsmålet om mobiltelefon, er det slik at fosterforeldrene dine har den daglige omsorgen for deg. De må derfor ta de beslutningene de mener er best for at du skal være trygg og for å oppdra deg til å bli et voksent, selvstendig menneske. Dette kan også bety at de tenker at det er lurt at du har en mobiltelefon. Du kan også spørre barnevernet om dette når de kommer på besøk.
Det siste spørsmålet ditt er det lett å svar ja på. Du har all rett til å ha med tingene dine når du flytter i fosterhjem.
Igjen er det fint å høre at du liker deg hos fosterforeldrene dine!