22. mai 2018
Bo alene i Wien i 2 uker
Hei, jeg har veldig lyst til å lære Tysk, og da vil jeg gå på en sommerskole i Wien som heter ActiLingua,det er 12 års grense, og jeg vil dra dit når jeg er 13-14 år. Men mamma er litt neggativ til at jeg skal bo og passe på meg selv i 2 uker, og hun sier at jeg må kunne det, hun vill at jeg skal være sånn 18 år før jeg gjør det. Men det jeg vil på er bare for barn 12-17 år. Jeg har tenkt å bevise at jeg kan passe på meg selv og kan lage mat osv. Hva burde jeg gjøre? (Dere burde kanskje sjekke ut hva ActiLingua er)

Tema: Familie Fritid
Hei,
Takk for at du skriver til oss.
Det høres spennende og gøy ut å reise til Wien for å lære tysk. Foreldrene dine bestemmer over deg fram til du er 18 år. De bestemmer også om du kan få lov til å reise på språkskole. Det du kan gjøre er å finne mest mulig informasjon om det du har lyst til, og så forsøke å snakke med foreldrene dine. Du kan finne informasjon om hvor man bor og spiser, slik at moren din kan være trygg på at noen passer godt på deg mens du er der. Du kan kanskje også snakke med læreren din, eller noen andre som kjenner til opplegget, og høre hva de synes. På mange språkskoler bor man på et internat på skolen, man bor ikke alene.