26. mars 2018
blir tvunge til og snakke med avdelingsleder
Hei
Jeg har blitt mobbet i mange år. Skolen tvinger meg til å snakke med avdelingsleder, men jeg har hatt mange dårlige opplevelser med henne. som gjør at jeg ikke vil snakke med henne.
Jeg har klaget til rektor to ganger med mamma og hun sa at ting skulle bli bedre men ingen ting skjedde. så gang nummer to så sa hun at jeg skulle slippe og snakke med henne.
Plutselig så måtte jeg snakke med den gamle avdelingslederen. Han sa jeg måtte snakke med avdelingslederen, men jeg kunne ha med meg en annen voksen.
Jeg hadde sagt til rektor at jeg ikke ville snakke med avdelingsleder selv med en annen voksen tilstede.
Jeg føler meg tvunget til å snakke med en voksen på skolen jeg ikke vil snakke med.
Har skolen lov til å tvinge meg til dette, jeg har ikke gjort noe gale?

Tema: Mobbing Skole
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Alle barn har rett til å ha det bra på skolen, og ingen barn skal bli mobbet. Skolen kan ikke tvinge deg å snakke med en du ikke vil snakke med. Hvis du blir mobbet på skolen, har rektor ansvar for å stanse det. Rektoren har plikt til å hjelpe deg og kan ikke bare henvise deg til en som du ikke stoler på.
Hvis rektor ikke får slutt på mobbingen, bør du og foreldrene dine ta kontakt med Fylkesmannen. Fylkesmannen kan da bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få det bra på skolen igjen.
Du kan lese mer om hva skolen skal gjøre på våre nettsider.
Vi håper at denne informasjonen vil hjelpe deg. Hvis ikke, kan du eller mammaen din sende oss en e-post til post@barneombudet.no.
P.S. Sidene våre er anonyme. Vi har derfor tatt bort navnet ditt, skolen du går på og e-post adressen til mammaen din. Da kan ingen kjenne dere igjen.