16. mai 2017
Ble
Hei .
Jeg ble hentet på skolen og plasser i beredskapshjem igår og barnevernet tok mobilen min,hvorfor gjør de det, og har de lov til det ? Vet foreldrene min hvor jeg er og ha som er skjedd ? Hvorfor skjer slikt på skolen og ikke hjemme ?

Tema: Barnevern
Hei,
Vi forstår godt at dette er vanskelig for deg. De fleste barn som kommer i beredskapshjem synes det er vanskelig i starten. Du trenger ikke bekymre deg for foreldrene dine. De vet at barnevernet har hentet deg og at du har det trygt der du er. Foreldrene dine vet også hvorfor barnevernet har bestemt at du må bo et annet sted for en stund.
Barnevernets oppgave er å hjelpe barn når foreldrene ikke klarer å passe ordentlig på barna sine selv. Siden du har måttet flytte, betyr det at barnevernet mener at foreldrene dine ikke klarte å gi deg den omsorgen du trenger. Da har barnevernet ansvar for at du får bo hos noen andre som kan ta vare på deg.
Mange barn føler at det er deres skyld når de må flytte hjemmefra. Sånn er det ikke. Du har ikke gjort noe galt. Det er de voksne som passe på at barn har det bra, ikke omvendt.
Vi vet ikke hvorfor barnevernet hentet deg på skolen. Mange barn synes det er vanskelig, særlig fordi de ikke får sagt ha det til foreldrene sine. Det er viktig å huske at heller ikke dette er noe du skal ha dårlig samvittighet for. Du kunne ikke gjøre noe for at dette skulle være annerledes. Når barnevernet har valgt å hente deg på skolen, skal de ha god grunn for det. Det kan være for å beskytte deg.
Barnevernet skal alltid gjøre det de mener er best for barn. Det kan være vanskelig å se det nå, men barnevernet mener at nå var det best for deg å flytte. I alle fall for en stund. Barnevernet kan ta mobilen din for en tid. Det er fordi det er viktig for barn å få ro rundt seg en tid etter at de har måttet flytte til et beredskapshjem.
Vi forstår at det er mye du lurer på. Barnevernet skal gi deg all den informasjonen du trenger, og de har plikt til å lytte til hva du mener og hvordan du har det. Siden du er 11 år må de forklare ting på en måte du forstår. Hvis du ikke forstår hva de mener kan du bare si ifra, da skal de forklare bedre.
Vi synes du skal be om å få snakke med barnevernet. Du har en egen kontaktperson som kalles saksbehandler. Saksbehandleren din kan forklare deg mer om hvorfor du måtte flytte, hvor lenge de tror det vil vare, og hva som skal til for at du kan komme hjem. Du kan også spørre om du kan få ringe hjem en kort stund.
Du kan lese mer om dine rettigheter i barnevernet på våre nettsider.
Lenke til dine rettigheter i barnevernet.
Vi håpe du får det bra i beredskapshjemmet, og at du får hjelp av flinke voksne som også vil lytte til hva du mener og ønsker.
Du er velkommen til å skrive til oss igjen, enten her på Spør Barneombudet eller på e-post til post@barneombudet.no. Skriv at du har snakket med oss før på Spør Barneombudet rett før 17. mai.