3. oktober 2013
Barnevernet
Jeg har vart i barnevarne i 4 år nå og de kommer nesten kvar uke på besøk se på huse 1.kan vi komme på foster hjem vist vi har rote rom 2.kan jeg gå vekk vist de komme? 3.må jeg være der de e? 4.hvorfor er barnevarne så slemme mot oss og sier vist dere ikke rydder må dere komme på foster hjem? 5.kan foreldrene komme i fengsel?

Tema: Barnevern
Hei. Det er bra at du har skrevet til oss om barnevernet. Svar på spørsmålene dine:
1. Når barn flyttes i fosterhjem er det som oftest fordi de har det veldig vanskelig hjemme hos foreldrene sine. Det skal mer til enn et rotete rom for at barnevernet bestemmer at barn skal flytte i fosterhjem.
2. Siden barnevernet kommer så ofte på besøk til dere, betyr nok det at de har noe som heter tilsyn i hjemmet. Det betyr at de skal finne ut av hvordan du har det hjemme sammen med foreldrene dine. Derfor kan de også si at du må være hjemme når de kommer.
Men du velger selv om du vil prate med dem. Hvis du ikke vil det, trenger du ikke det. Men det kan jo også være lurt å snakke med dem for å fortelle dem hvordan du har det og hvordan du synes det er at de kommer på besøk.
3. Svaret her blir det samme som det vi skrev i svar nr. 2.
4. Vi vet ikke hvorfor barnevernet sier at hvis dere ikke rydder så må dere bo i fosterhjem. Det er jo viktig å rydde på rommene sine. Men det er ikke sånn at man må i fosterhjem selv om man ikke rydder. Men hvis det er så rotete og skittent hjemme at det blir skadelig for dere å være der, så kan det være at barnevernet blir bekymra for hvordan dere har det hjemme.
5. Det er bare hvis foreldre gjør noe som er ulovlig at de kan komme i fengsel. Du kan lese mer om hva som er ulovlig og hvem som bestemmer om noen skal i fengsel her: http://www.ffp.no/no/ffp_ung/ofte_stilte_sporsmal/.
Vi ønsker deg alt godt!