27. november 2017
Barnevernet ødelegger livet mitt
Jeg er en gutt på 16 år, som har blitt akutt sendt på institusjon etter at jeg sliter etter lang mobbehistorikk.Barneværnet ville ha omsorgsovertagelse, men advokatene til meg og min familie har føreløbig inngått avtale om samtaleprosess. Vi har vært i nemda og jeg ble ikke hørt på noe felt der ang at jeg vil hjem og jeg får nå ikke se familien min mere en 1 gang hver mnd. Det protesterte jeg også på. Da jeg fikk se familien min 3 ganger i uka de siste 2 mnd. Jeg er over 16 år og ble ikke hørt på noen ting i nemda og heller ikke hos bv. Jeg gråter hver dag og vil hjem, orker ikke å leve mere. Bv sendte meg plutselig til ett hus langt inni skogen, der det bare er meg og 2 voksne.Det skal være nytt møte i nemda igjen i april, jeg holder ikke ut her så lenge. Har gått veldig ned i vekt, orker ikke å gå på skolen lengre og behandlingene hos psykolog hjelper ikke lengre. Hva kan jeg gjøre og hvor er rettsikkerheten, er jo snart 17 år?

Tema: Barnevern
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Vi er lei for å høre at du har det så vanskelig. Vi hos Barneombudet har ikke anledning til å overprøve det barnevernet gjør, men vi skal forsøke å gi deg noen råd.
Når man er misfornøyd med barnevernet kan man klage til fylkesmannen. De skal både sjekke at du har det bra på institusjonen du bor på og passe på at barnevernet lytter til det du har å si. Siden du har din egen advokat kan du be om hjelp til hvordan du kan gjøre dette.
Det er veldig vanskelig å bli plassert akutt av barnevernet. Det synes både de som ønsker å flytte hjemmefra, og de som ikke ønsker det. Det hjelper ofte om man finner noen å prate med om hvordan man har det. Kanskje de ikke kan hjelpe deg å forandre ting, i alle fall ikke med en gang, men så får man i det minste luftet alle tankene man har oppi hodet. Kan du finne en voksen du stoler på som ikke er midt oppi saken? Det kan være advokaten din, en lærer eller helsesøster på skolen din.
Saksbehandleren din i barnevernet skal lytte til det du har å si. Det er saksbehandleren din som kan gjøre størst forskjell for deg, og da er det viktig at han/hun forstår hva du mener. Hvis du klarer å ikke være sint, kan det være lettere å nå frem med det du egentlig vil formidle. Det er ikke lett å ta sånne vanskelige samtaler, og det er lurt å forberede seg. Vi har laget noen råd for den vanskelige samtalen med en voksen.
Den første tiden i en akuttplassering er ofte vanskelig for mange. Vi håper du får hjelp til å finne mer ut av det, og at du snart får det bedre.