3. mai 2018
Barnevernet
Barnevernet ødelegger familien min. Vi har hatt det vanskelig en stund på grunn av at mamma var syk og pappa mistet jobben, men nå er mamma frisk og pappa har ny jobb. De bad om hjelp selv, men fikk ikke. Mamma sendte inn klage til fylkesmannen pga dette. Etter det opprettet barnevernet bekymringsmelding. Jeg er redd de skal flytte oss hjemmefra. søsteren min på 5 år og meg. Vi har det fint. Har alltid hatt det fint.

Tema: Barnevern
Hei, så fint at du skriver til oss!
Vi skjønner at du er bekymret. Det er ikke noe gøy å ha det sånn. Det er viktig at du vet at barnevernet skal gjøre det som er best for deg og søsteren din. Selv om de lager en bekymringsmelding trenger det ikke å bety at du må flytte hjemmefra.
Når barnevernet får bekymringsmelding så skal de undersøke hvordan dere har det i familien. Hvis de finner ut at ting ikke er helt greit, skal de prøve å hjelpe dere. Det vanligste er at barnevernet gir hjelp sånn at familien kan klare seg selv etterpå. Det er bare i veldig alvorlige saker at barna må flytte fra foreldrene sine.
Når barnevernet undersøker skal de snakke med deg og søsteren din. De skal høre på hva dere sier, og ta hensyn til det når de bestemmer hva de skal gjøre videre. Hvis dere har det fint, kan det hende at barnevernet ikke gjør noe mer.
På våre nettsider kan du lese mer om hva barnevernet gjør, og retten til å bli hørt av barnevernet.
Vi håper dette svaret var til hjelp! Hvis ikke kan du kontakte oss igjen. Du kan også skrive til post@barneombudet.no eller ringe 22 99 39 50.