17. februar 2017
Barnevernet
Hei
Jeg er en 16 år gammel jente fra X. Jeg har vært under barnevernet fra jeg var 6 år til jeg ble 15. Jeg har bare opplevd negative opplevelser med barnevernet. Jeg har ikke blitt hørt. Jeg ble feilplassert, som skjer med veldig mange barn og unge i dag. Jeg og mine søsken hadde aldri trengt å bo i fosterhjem. Min pappa tok selvmord når jeg var 5 år. Mamma ble veldig deprimert. Mamma sporte om hun kunne få hjelp i en kort pariode så hun kunne komme seg på plass etter hun mistet mannen hun skulle gifte seg med. Men det var ikke det som skjedde. Barnevernet tok oss alle tre. Mamma trengte hjelp for å komme seg over sorgen. Hun trengte ikke at vi skulle bli flyttet ut i fosterhjem for resten av vårres barndom. Barnevernet har vært slem mot mamma. De dro henne ned. De gjorde alt vanskelig. Barnevernet gjorde så mye i min barndom at jeg ville ta mitt egent liv. Er det det barnevernet skal gjøre? ødelegge noen så mye at de vil dø fordi de orker ikke å stå i en storm hvor de ikke blir hørt. Og i tillegg hadde jeg masse problemer etter pappas fordi jeg ikke fikk snakket om det når jeg var barn. Fordi barnevernet syntes jeg var for ung. Man er aldri for ung til å vite sannheten om ting. Og det samme gjør de mot min minste bror. Jeg er redd fro at det samme skal skje med han. Det er så mange barn som ikke har det bra fordi barnevernet har feilplassert dem. Dette er ikke greit! Hvorfor blir ikke dette satt fokus på?

Tema: Barnevern
Hei, og takk for at du deler din opplevelse med oss.
Så trist å høre om de opplevelsene du har hatt med barnevernet. Slik vi forstår det så er du ikke lengre under barnevernets omsorg. Vi håper du har det bedre nå.
Det vi kan si er at slik som opplevelsen din har vært skal det ikke være. Barn som kommer under barnevernets omsorg skal føle at de har det trygt og godt, og de skal også passe på at barna forstår hvorfor ting er som de er. Mange ganger er ikke barnevernet vært gode nok til å lytte til barn og unge, særlig når det gjelder valg av plassering og flyttinger. Barnevernet er heller ikke alltid gode nok til å følge opp foreldre som er fratatt omsorgen for barna sine på en god nok måte.
Vi hos Barneombudet jobber for at barnevernet skal være best mulig. Det er hele tiden et fokus på å forbedre barnevernet, og akkurat nå jobbes det med en helt ny barnevernlov. Vi mener lovforslaget vil gjøre det enklere, både for barn og voksne, å forstå blant annet hva som er barnevernets oppgaver, hvordan barnevernet jobber og ikke minst hvilke rettigheter barnet har.
Hvis du er bekymret for din bror synes vi du skal kontakte barnevernstjenesten. Forklar hvordan du har hatt det, og uttrykk bekymringen din for om broren din har det bra. Vi skjønner at det kan være vanskelig siden du selv har hatt dårlige opplevelser, men det kan være viktig og gjøre en forskjell for broren din. Vi har skrevet litt om det å klage til barnevernet her. Det er også viktig at broren din snakker med barnevernet og forteller hvordan han har det. Det har han rett til.
Les mer om retten til å bli hørt i barnevernet her.
På denne siden har vi samlet mye informasjon om ulike rettigheter i barnevernet.
Skriv gjerne til oss på nytt dersom det er noe som er uklart. Du kan også kontakte oss på post@barneombudet.no dersom du vil ha mer hjelp. Da vil du ikke være anonym.