4. desember 2018
Barnevern
Hei!
Jeg hadde spørsmål angående barnevern. Jeg har et barnevernsak gående fra 1 år.
Jeg bor i et beredskapshjem, og det er en frivillig plassering. Siden det er et frivillig plassering så ønsker jeg å flytte tilbake hjem, og har lyst til å gå på ferie sammen med min biologisk familie til hjemlandet mitt som er Pakistan. Jeg har sagt det til barnevernet, og de sier at de må vurdere situasjonen. Beredskaps familien min har passet mitt, og idag ba barnevernet beredskaps moren om å levere passet mitt til saks.beh uten å informere meg om det. Barnevernet har ikke informert meg om hvorfor de ønsker å tilbakeholde passet mitt nå som jeg selv ønsker å reise på to ukers ferie.
Jeg reiser om 5 dager, og billetten er bestilt, men barnevernet sier at de ikke kan gi meg passet uten å ha vurdert situasjonen.
Det jeg ikke skjønner er at hvordan i huleste har barnevernet rett til å ta passet mitt når det ikke er noe helse/livs farlig situasjon.
JEG ER 16, OG BARNEVERN TOK PASSET MITT NOE SOM ER MIN EIENDEL.
Kan barnevernet virkelig gjøre noe sånt uten at jeg selv ønsker det?..Det er helt trygt for meg å reise på ferie sammen med min biologisk familie, og barnevernet har ødelagt alt.
Jeg føler at jeg ikke blir hørt og sett, og at jeg ikke får være med på å bestemme noe. Saken handler om meg, og jeg tenker at de må høre på meg. Når jeg føler meg trygt på å reise så hvorfor må barnevernet ødelegge alt?

Tema: Barnevern
Hei, og takk for at du skriver til oss.
Vi skjønner godt at du er frustrert over at barnevernet tilbakeholder passet din og at du ikke ble informert om det. Det kan være flere grunner til at barnevernet først vil vurdere situasjonen, men de skulle først har snakket med deg.
Siden saken haster, anbefaler vi deg å ringe til fylkesmannen. Fylkesmannen behandler klager på saksbehandlingen i barnevernet. Du kan fortelle dem hva som har skjedd. Be dem å se på saken. Du finner kontaktinformasjon til fylkesmannen her.
Vi håper det ordner seg for deg.