7. mai 2018
Barnevern
Hei. Jeg bor i fosterhjem. Jeg ble fortalt at jeg skulle bo der fram mot sommeren (planen er at jeg på sikt skal bo på hybel). Nå er sommeren snart her, og jeg skal snart snakke med bft. Jeg er helt sikker på at jeg ikke r klar til å bo på hybel, klarer det praktiske, men redd jeg havner på skjøret da. Vet dere ikke kan svare for dem, men hva tror dere jeg kan forvente. Blir 18 i høst, og jeg får nok ettervern. Er det noen sjans for at jeg kunne ha fått plass på en institusjon selv om jeg snart blir 18? Vet det finnes hybel m/oppfølging, men jeg trenger nærmere oppfølging.
Stresser sykt m hvordan sommeren blir, er redd jeg kommer til å ende opp i fylla hver dag og vandre fra plass til plass for å sove

Tema: Barnevern
Hei, og takk for spørsmålet ditt!
Så bra at du er så bevisst på hva du kan klare og ikke klare!
Vi forstår at du er stresset for hva som skal skje. Derfor synes vi du skal be om et møte med barneverntjenesten så fort som mulig så du kan fortelle hva du tenker. Kanskje det går fint å komme frem til en løsning som funker for deg bare dere får snakket ordentlig sammen.
Forbered deg godt, da er det lettere å være sikker på at du får sagt alt som er viktig for deg. Vi har laget noen råd til hvordan du kan forberede deg til en vanskelig samtale.
Hvis du vil, kan du ta med deg en person du stoler på i samtalen med barnevernet. Det kan være tilsynsføreren din, en lærer eller helsesøster på skolen.
Vi vet ikke om du kan få flytte på institusjon, men kanskje du kan få fortsette å bo i fosterhjemmet en stund til? Det går også an å lage en løsning der du bor på hybel med veldig tett oppfølging fra familien i det huset der du bor.
Det du i det minste kan forvente av barneverntjenesten er at de lytter til deg og tar det du sier på alvor. Når du gir gode og reflekterte grunner for hvorfor du trenger mer støtte enn hybel fremover, bør det ha mye å si. Hvis barnevernet likevel bestemmer noe annet, må de forklare deg hvorfor.
Du er velkommen til å skrive til oss igjen. Lykke til!