9. april 2018
Barneværn
Hva skal jeg gjøre,de hører ikke på meg har stikki masse fra skolen og hjem til mamma…de har ingen grund…hater bv vil hjem nå – (vi fjerner navnet og skriver) saksbehandleren min i bv har vært slem med meg å hun er et ondt menneske jeg ikke vil prate med

Tema: Barnevern
Hei,
Fint at du tar kontakt med oss.
Vi forstår at du har det vanskelig og at du savner moren din. Du skriver at du ikke liker saksbehandleren din i barnevernet og at du ikke ønsker å snakke med henne.
Av og til kan barn og foreldre bli veldig sinte på barnevernet. Kanskje blir de sinte fordi de ikke helt forstår hvorfor barnevernet kommer inn i deres familie. Derfor er det så viktig at barnevernet eller fosterforeldrene dine forklarer deg på en god måte hvorfor du ikke kan bo sammen med moren din akkurat nå.
Du sier at du ikke vil snakke med sakbehandleren din fordi du er sint på henne. Kan du forsøke å ta dette opp med en lærer du stoler på, eller helsesøster på skolen din? Kanskje kan hun eller han hjelpe deg slik at du får snakket med barnevernet på en god måte?
Hvis du og saksbehandleren din ikke greier å snakke sammen, så kan du spørre om det er mulig å få en annen saksbehandler. Det er ikke sikkert at det går, men det er lov å prøve.
På våre nettsider har vi en side som heter Barnevernet. Her kan du finner en god del informasjon om hva barnevernet gjør, hva slags rettigheter du har og hvordan du kan klage på barenvernet. Vi har forsøkt å skrive informasjonen så enkelt som mulig, men det kan hende at du trenger litt hjelp av en voksen.
Ta gjerne kontakt med oss om det er noe mer vi kan hjelpe deg med.