31. mai 2017
Barnemishandling
Hei! Jeg har en venn som blir mishandlet av foreldrene sine. Han blir tvunget til å gjøre masse ekstra av vært eneste fag og foreldrene hans blir sure og slår han vis han får lavere karakter en 6. Jeg har snakket med han om det av og til men han har byttet tema raskt. Og en gang vi var i en Skype samtale hørte jeg moren komme inn på rommet hans å slå han. Han blir veldig sur og sliten av og til. Og det går også utover elevene, meg og skolearbeidet hans. Hva kan jeg gjøre?

Tema: Familie Vold
Hei, og så fint at du skriver til oss og så fint at du bryr deg om vennen din!
Ingen barn skal bli slått og mishandlet av foreldrene sine, det er rett og slett ikke lov.
Derfor er det veldig viktig at noen andre voksne får vite om det. Enten gjennom at vennen din forteller det til noen, eller at du gjør det. Kanskje kan dere gå sammen til noen voksne og fortelle det?
Tenk etter om det er noen voksne du kan snakke med? Kanskje dine egne foreldre? Eller hva med en lærer, rektor eller en helsesøster på skolen? De kan fortelle det videre til noen som kan gjøre noe med det.
Dersom du syns det er vanskelig å snakke med noen du kjenner, så kan du også ringe alarmtelefonen for barn og unge på telefonnummer 116 111. De vet hva man skal gjøre når barn ikke har det bra. Du kan også tipse vennen din om dette telefonnummeret.
Skriv gjerne til oss igjen dersom du lurer på noe mer.