8. februar 2018
Anmerkning for å ha mobilen i lomma
Hei.
Vi har noe vi kaller mobilhotell på skolen, som tilsvarer at vi skal sette mobilene våres på en hylle under timen, slik at vi ikke skal bruke den mens timen pågår.
En dag glemte jeg rett og slett dette, og hadde den i lomma. Midt under timen ringte mobilen min, jeg slo den av med en gang og beklaget meg. Uansett om dette ikke var meningen fikk jeg anmerkning.
Jeg trodde det bare var lov å gi anmerkning dersom man bevisst tar opp mobilen under timen, ikke hvis man bare har den i lomma. Kan dere svare meg på dette? Står det noe i skolerettsystemet om dette?

Tema: Skole
Hei og takk for spørsmålet ditt!
Opplæringsloven er loven som gjelder for skolen. Den sier ikke noe helt klart om hva skolen kan gi deg anmerkning for. Men loven sier for eksempel noe om hvilke ordensregler skolen kan ha. Den sier også noe om hvilken vekt skolen kan legge på anmerkninger når de gir karakter i orden/oppførsel. Vi sier litt mer om dette nedenfor.
Anmerkninger
Læreren bruker anmerkninger for å se hvordan det går med deg i orden og oppførsel, og for å se om det er noe du trenger oppfølging på. Læreren kan også bruke anmerkninger hvis du bryter ordensreglementet.
Har du fått en anmerkning som du er uenig i er det viktig at du snakker med læreren din om det. Hvis du ikke blir enig med læreren, kan du (og foreldrene dine) be om et møte med rektor for å diskutere saken.
Har du fått en eller flere anmerkninger, og de fører til at du får nedsatt standpunktkarakter i orden eller oppførsel, kan du klage. Les mer her.
Det er viktig å vite skolen ikke kan legge avgjørende vekt på en enkelt hendelse når de vurderer orden og oppførsel. Unntaket gjelder dersom det er en veldig alvorlig hendelse.  Det står i forskrift til opplæringsloven § 3-5.
Her kan du lese mer om anmerkninger og ordensreglement.
Vi skjønner at det er kjipt å få en anmerkning når du ikke kunne noe for det. Vårt råd er at du snakker ordentlig med læreren eller med rektor om dette.
Håper det ordner seg!
hilsen oss i Barneombudet