20. mars 2018
Anmelde
Hei! Jeg har en vennine som for noen dager siden fortellte om noen seksuelle overgrep begått av foreldrene hennes. Jeg og en annen jente som var der når dette ble fortalt bestemte oss for å ringe smiso. Vi ringte å sa hva venninnen vår hadde sagt til oss. Men greia nå er at faren til venninnen vår truer meg med å anmelde meg får å blande meg inn i andres privatliv, altså krenkelse av privatlivets fred. Er dette noe han vil komme gjennom med? Kan jeg bli anmeldt for å ringe smiso når venninnen min blir voldtatt hjemme?

Tema: Vold
Hei,
Så fint at du ringte til SMISO og snakket med dem. Det er viktig at venninnen din får hjelp med det hun har opplevd. Dersom dere trenger hjelp til å komme videre med saken, og kontakt med politiet, kan dere også ringe til Barnehuset i deres fylke.
Faren til venninnen kan i teorien anmelde hva han vil. Men det kommer ikke til å bli tatt videre av politiet fordi dette handler om seksuelle overgrep, som er straffbart. Dermed kommer han ingen vei med å si at du blander deg inn i privatlivet hans.
Å true andre er straffbart. Hvis han oppfører seg truende mot deg så bør du fortelle det til politiet. Spør om å få snakke med den som har ansvar for saken til venninnen din.