18. august 2017
Ang barneverninstutisjon
Jeg er en gutt på 16 år som ble sendt på barnevernsinstutisjon her om dagen. Har i lengre tid vært mobbet sliter psykisk og vant gjennom med klagen som vi sendte til fylkesmannen.etter d var skolen på melde meg til barnevernet pga psykiske ettervirkninger pga mobbingen og ting jeg skrev på sos medier. Bv har plaget meg og mine i 1,5 år. Tatt veldig på. Sist de skulle treffe meg bak ryggen på foreldrene mine, tok de meg pga av at jeg hadde lagt ut på sos medier at jeg ikke ville leve mere pga barnevernet. Hvilken rettigheter har jeg, kan de bare gjøre dette? Har jeg rett til å komme hjem i noen helger og hvor ofte får jeg se familien min?Jeg vil hjem til hunden og familien min

Tema: Barnevern
Hei,
Så fint at du spør oss om dine rettigheter overfor barnevernet. Vi forstår at dette må være vanskelig for deg.
Barnevernet har lov til å flytte deg ut av familien dersom de mener det er best for deg. Når du er involvert i en barnevernssak har du flere rettigheter. En av de viktigste er retten til å bli hørt. Det betyr at barnevernet skal snakke med deg for å få høre hva du mener, ønsker eller tenker. Barnevernet skal også informere godt om hva de gjør og hvorfor. Vi kan ikke si noe om din rett til å se foreldrene dine, det kommer an på mange ting. Dette er de barnevernet som bestemmer, og du bør snakke med dem om hva de tenker fremover.
Barn over 15 år har egne partsrettigheter i barnevernssaker. Det betyr blant annet at du kan be om å få se dokumentene barnevernet har om deg, klage og ha egen advokat når du blir flyttet ut av familien.
Les mer om dine rettigheter når du bor på institusjon her.