19. juni 2017
Alkohol
Jeg vet at folk ikke får lov til å sjenke/kjøpe alkohol for mindreårige, men er det straffbart hvis man kjøper f.ex. cider med 0,7%? Eller lavere?

Tema: Aldersgrense
Hei,
Takk for spørsmålet ditt.
Det er 18 års grense på kjøp og salg av alkohol helt ned til 0,7 prosent. En alkoholfri drikke skal altså inne holde under 0,7 prosent alkohol. Les om dette i Lov om omsetting av alkoholholdig drikke
Du spør også om det er straffbart å kjøpe cider med 0,7 prosent alkohol. Det er ikke den som kjøper som gjør noe straffbart her, men den som selger eller leverer ut alkoholen.
Har du flere spørsmål om dette temaet så anbefaler vi deg å ta kontakt med Rustelefonen 08588