13. oktober 2017
Å komme på institusjon
Mammaen til meg og ein venninne snakker om at vi skal komme på institusjon pga vi kødder oss hele tiden,Bruker snus,klarer ikke å høre etter og lyver de midt opp i fjeset deres, Hvor å hvilken institusjon kommer vi på?

Tema: Barnevern
Hei, så fint at du skriver til oss!
Det er ikke greit at mødrene deres truer med å sende dere på institusjon. Samtidig er det mødrene deres som har ansvar for dere. Det betyr at de skal passe på at dere ikke driver med ting som er skadelig for dere. Det er ikke greit å snuse når man er 13 år. Så vi forstår at de blir bekymret.
Dere spør hvor og hvilken institusjon dere kommer på. Det kan vi ikke svare på. Men det skal veldig mye til for å bli plassert på institusjon. Det skal nok mer til enn de tingene du skriver om.
Det er barnevernet som bestemmer om noen må på institusjon. Det kan skje når barn og ungdom har store problemer med hvordan de oppfører seg, sliter med rus eller har foreldre ikke klarer å ta vare på dem. Før noen kan bli plassert på institusjon må barnevernet undersøke saken nøye. Og de må snakke med barna det gjelder.
Vi håper dette svaret var oppklarende! Hvis ikke kan du skrive til oss igjen.