Gå til toppen

Lansering av Barneombudets rapport «Uten mål og mening?»

Barneombudet, i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus, inviterer til lansering av årets fagrapport den 6. mars 2017.

Temaet er spesialundervisning, og rapporten har fått navnet «Uten mål og mening?». Les mer om prosjektet her.

Påmelding gjøres via denne lenken.

Arrangementet er ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Pilestredet 32. N002 107, det store auditoriet.

Foreløpig program (pr. 6. februar 2017):

Se programmet som PDF her.

Del 1: Oppstart klokken 09.00

Ordstyrer: Tone Foss Aspevoll, kommunikasjonssjef hos Barneombudet

  • Velkommen ved Curt Rice, rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus
  • Overlevering av rapport med hovedfunn og anbefalinger, samt visning av filmen om Daniel ved Anne Lindboe, barneombud
  • Statsråd Torbjørn Røe Isaksen har ordet
  • Dypdykk i årets rapport ved prosjektleder Morten Hendis, Barneombudet

10.15-10.30 Beinstrekk

  • Sofasamtale mellom en elev, en lærer og en utdanningsdirektør om spesialundervisning som virker – og ikke virker.
  • Inkluderende spesialundervisning i fremtidens skole? ved Rolf Fasting, professor HiOA
  • Spesialundervisninga, innhald og funksjon ved Peder Haug, professor ved Høgskulen i Volda
  • Filmvisning: «Hva skal vi gjøre med Maren
  • «Tid for tweets» – spørsmål og svar via twitter. #BOdag
  • Oppsummering av del 1 ved Anne Lindboe, barneombud

Pause (12.00-13.00)

Del 2: Oppstart klokken 13.00

Ordstyrer: Nina Waaler, prorektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus

  • Isabel Engan, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon
  • Menneskerettigheter og opplæring ved Janicke Sæther Olsen, seniorrådgiver hos Barneombudet
  • Tverrprofesjonelt ansvar for likeverdige læringsmiljø – forebyggingsperspektivet og det psykososiale læringsmiljøet ved Hege Knudsmoen
  • Universell utforming av digitale læremidler og læringsplatt- former – for et faglig forsvarlig og likeverdig opplæringstilbud ved Siri Kessel, høgskolelektor og Weiqin Chen, professor
  • Lager vi «snubletråder» for barns deltakelse i skolehverdagen? ved Bjørg Fallang, førsteamanuensis
  • INTERACT – et utdanningsopplegg for å eliminere «snubletråder» i skolen og andre av barn/unges hverdagslivskontekster ved professor og prosjektleder Liv Mette Gulbrandsen
  • Tverrprofesjonelt samarbeid i skolen – hva bidrar vernepleiere med? ved instituttleder Karen Engeland og Siri Møller
  • «Making hope happen in the classroom». Håp og livsmestring som pedagogisk utfordring ved Marit Akerø, førsteamanuensis
  • Relasjonen mellom tegnspråkopplæring og spesialundervisning ved Arnfinn Muruvik Vonen, professor
    Ferdig cirka klokken 15.30